Samenvatting Jummah Khutbah 3-1-2025

De goddelijke staat op aarde.

Alle lof zij Allah, de heer der werelden. Wij prijzen hem en smeken zijn hulp en vergiffenis. Wij geloven in Hem en stellen geheel onze vertrouwen op Hem. En wij smeken Allah’s bescherming tegen het kwaad in onszelf en de kwade gevolgen van onze daden. Wie Allah recht leidt, kan door niemand misleid worden. En wie hij laat om te dwalen kan door niemand  geleid worden.

Ik getuig dat er geen andere god is naast Allah (subhanahu wa ta’ala). Hij is enig, zonder deelgenoten, zonder gelijke, noch gelijkenis. Geen zoon heeft hij, noch metgezel en er is niets dat op hem lijkt.  

En ik getuig dat onze leider, onze meester, en onze profeet: Mohammed Mustafa (salallahu alayhi wa salam) de trouwe dienaar is van Allah, alsook Zijn ware boodschapper. Hij was gezonden naar alle mensen in het bijzonder en naar de gehele schepping in het algemeen. Als een voorbode van blijde tijding, en als waarschuwer alvoor de dag des oordeels!

Wie gehoorzaam is aan de boodschapper van Allah, is reeds gehoorzaam aan Allah. En wie ongehoorzaam is aan Allah en zijn boodschapper, doet niemand kwaad dan zichzelf en kan Allah niet eens in het geringste kwaad doen.

Moge de vrede, zegeningen en salutaties van Allah met hem zijn, zijn vrome en pure nakomelingen, zijn schitterende metgezellen, en allen die in hun voetsporen volgen, in al het goede tot op de laatste dag. En veel meer salutaties hierna.

Ammaa ba’d (voor wat nu volgt)

O dienaren van Allah! Vreest Allah de allerhoogste! Ik adviseer jullie en mezelf om godvrezend te zijn, jegens Allah de heer van macht en glorie; want voorwaar! Allah heeft bepaalde zaken geboden, doe ze dan;  en hij heeft bepaalde zaken verboden, laat ze dan. Allah is het, die de Qur’an in het hart van zijn geliefde profeet Mohammed (salallahu alayhi wa salam) heeft neergedaald, in zijn oeroude woord, de gezegende Qur’an. 

Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de vervloekte satan; in naam van Allah de meest barmhartige, de meest genadevolle:

Allah (subhanahu wa ta’ala) zegt in surah an-Noer, vers 55:

[24:55] Allah heeft degenen onder jullie die geloven en goede daden doen beloofd, dat hij hen zeker op aarde als gevolmachtigden zal aanstellen, zoals hij degenen vóór hen als gevolmachtigden aanstelde, en dat hij hun godsdienst [deen] die hem behaagt zeker voor hen zal bevestigen en dat hij hen, na hun vrees in veiligheid zal brengen. Zij aanbidden mij (alleen) en stellen naast mij geen enkele deelgenoten. Maar wie daarna ongelovig zijn: dan zijn zij degenen die zwaar zondig zijn.

Geachte broeders en zusters!

Het is vandaag precies 103 jaar sedert de beëindiging van de gilaafah in het Ottomaanse Rijk (Turkije in 1924).

Bijzonderheden van de maand Radjab:

(1)-Radjab is de 7e maand volgens de islamitische maankalender.

(2)-het is de eerste van de drie heilige maanden: Radjab, Sha’baan, Ramadan en is tegelijkertijd een van de vier heilige maanden waarin vechten [oorlog] verboden was alvoor profeet Muhammad (salallahu alayhi wa salam).

(3)-de naam Radjab komt van het werkwoord “Radjaba” (respecteren).

(4)-Radjab was een van de meest gerespekteerde maanden voor de arabieren.

(5)-Radjab wordt ook “Radjab al-Fard” genoemd. “fard” bete-kent (de eenzame/ de zeldzame/ de unieke). De andere drie heilige maanden komen achter elkaar in een groep, en radjab staat alleen, apart van die groep. Radjab wordt ook genoemd “al-‘asam” (=de stomme, die niet praat). De du’a is:

O Allah! Zegen ons in Rajab en Shaaban en laat ons ontmoeten de Ramadan.

Bovendien zijn er gebeurtenissen waar Radjab ons aan herinnert. De hemelreis (mi’raadj) van profeet Mohammad (salallahu alayhi wa salam) gebeurde in deze maand.

  1. De heilige profeet Mohammad (salallahu alayhi wa salam) was uitgenodigd voor de Isra (nachtreis) en de Mi’raadj (hemelreis) op de 27e van Radjab, volgens sommige overleveringen.
  2. Hazrat Bilal ibn Haritha (radi allahu anhu) bracht een hele groep van vierhonderd mannen genaamd “Banu Muzienah” in de gezelschap van de heilige profeet (salallahu alayhi wa salam).  Allemaal aanvaarden de islam en werden volgelingen van de heilige profeet in het vijfde jaar van de hidjrah.
  3. De slag van Tabuk gebeurde in de maand van Radjab in het negende jaar van de Hidjrah. Dit was de laatste veldslag (Ghazwa) waaraan de heilige profeet (salallahu alayhi wa salam) deelnam.
  4. De tweede eedaflegging “bai’atu aqabah” gebeurde in de maand van Radjab, één jaar voor de Hidjrah.
  5. Imam Shafi’ie (radi allahu anhu) overleed-[14e Radjab 204 h]
  6. Imam Nawawi (radi allahu anhu) overleed-[14e Radjab 677 h]
  7. Imam abu Hanifa (radi allahu anhu) overleed-[15e Radjab 150 h]
  8. Imam Muslim (radi allahu anhu) overleed-[24e Radjab 261 h]
  9. Op de 6e dag van Radjab herdenken we de “wisaal” (het heengaan) van onze meester, ‘sayyiduna’ sultanul-hind hazrat Khawaja Mu’inuddin Chishti Sanjari (alaihi rahmah), in de volksmond bekend als “Khawaja Ghareeb Nawaz” (de weldoener van de armen), de oprichter van de Chishtiyah “Silsilah” (soefi orde) in India.

Radjab herinnert ons aan het einde van de gilaafah 103 jaar geleden. Op 3 maart 1924 ce, 28 radjab 1342 hidjri in het Ottomaanse Rijk, Turkije. Met de medewerking (toedoen) van Mustafa Kamal “ataturk”. Met behulp van Brittannië, verandert Turkije van een gilaafah (een theocratie) in een republiek (een seculair staat)! Sultan Mehmed Vahded-din; [ook bekend als shah-baba (lit. koning-vader’) onder de Osmanoğlu familie] was de 36e en laatste sultan van de Ottomaanse Rijk. Hij regeerde van 4 juli 1918 tot en met 1 november 1922, toen de Ottomaanse Rijk beëindigd werd na de eerste wereldoorlog en vervangen werd door de republiek van Turkije op 29 oktober 1923.

In india hadden we Bahadur Shah, de laatste Moghul koning “[badshah]”. Hij kon geen stand houden tegen de Britten.

Hierdoor verloren de moslims de politieke cohesie en werden we verdeeld in meer dan veertig staten. We verloren de leiderschap op politiek, militair en sociaal maatschappelijke terrein. En het concept van nationalisme kroop de moslim ummah binnen en maakte ons tot “saudi’s, pakistani’s, iraqi’s, irani’s, yemini’s enz.

De gevolgen van de val van de gilaafah?

  • Jeruzalem wordt bezet door de zionisten;
  • De heilige profeet Muhammad [salallahu alayhi wa salam] wordt beledigd onder het mom van vrije meningsuiting;
  • Moslims worden vervolgd, gedood en gemarteld overal ter wereld: China, Burma, Jemen, Kashmir, India en nu in Palestina.
  • Nu wordt de heilige Qur’an verbrand en met de voeten gestampt.

Een hadith van Huzaifah [radi allahu anhu]. Hij zei dat de heilige profeet [salallahu alayhi wa salam] zei:

“profeetschap zal onder jullie blijven zolang Allah wilt dat het blijft. Dan zal Allah het opheffen wanneer Hij wilt om het op te heffen. Vervolgens zal er een gilaafah zijn volgens de stijl van profeetschap. Dan zal het blijven zolang Allah wilt dat het blijft. Dan zal Allah het opheffen wanneer Hij wilt om het op te heffen. Vervolgens zal er een bijtende koninkrijk zijn. Dan zal het blijven zolang Allah wilt dat het blijft. Dan zal Allah het opheffen wanneer Hij wilt om het op te heffen. Vervolgens zal er een onderdrukkende koninkrijk zijn. Dan zal het blijven zolang Allah wilt dat het blijft. Dan zal Allah het opheffen wanneer Hij wilt om het op te heffen. Vervolgens zal er gilaafah zijn volgens de stijl van profeetschap.” Toen bleef hij stil (salallahu alayhi wa salam).

Het grootste probleem van de ummah, volgens maulana dr. F. R. Ansari (radi allahu anhu), is de crisis van karakter onder de moslim leiderschap.

De leiderschap was verenigd in een persoon (geestelijk en werelds) vanaf de heilige profeet (salallahu alayhi wa salam), Abu Bakr as-Siddique (radi allahu anhu), Umar Faroek (radi allahu anhu), Osman al-Hhani (radi allahu anhu) en Ali al-Murtadha (radi allahu anhu). En de moslim gemeenschap was één gemeenschap en alles werd geleid door het principe van tawhied (eenheid). Aan het einde komt er weer de leider (al-Mahdi) en de galiefah van de laatste tijden!

Het probleem van de ummah begon met de splitsing van de gilaafah na sayyiduna ali (radi allahu anhu). Het spirituele aspect van de gilaafah ging naar hazrat Hassan Basri (radi allahu anhu) en de wereldse (materiële) aspect van de gilaafah ging naar Yazied bin Mu’awiyyah. De hadieth van de profeet (salallahu alayhi wa salam) geeft duidelijk aan waar de cohesie van de ummah verbroken wordt.

Staatsbeheer is een belangrijke plicht van de ummah, maar volgens de stijl van de gilaafah. En zonder spiritualiteit kan dat nimmer gebeuren. In zekere mate waren er ideale moslim staatsleiders zoals bijvoorbeeld Omar bin Abdul Aziez of Abdul Rahman al-Daakhil van Andalusië (Spanje). Of het Ottomaanse Rijk dat de Haramain onder hun beheer hadden, alsook de grootste deel van de ummah. Maar het waren koninkrijken. En zoals de profeet (salallahu alayhi wa salam) had aangeduid, waren de meesten onderdrukkers en wreed. Het eerste wat aangetast werd was de staatskas, waardoor de distributie van de rijkdom van de staat grotendeels ten voordele kwam aan de koningsfamilie en de hoog aanstaanden (eliten) in de gemeenschap.

Er was geen tawhied meer in de gemeenschapsleven en hierdoor begon alles scheef te gaan. Men merkte dit niet, omdat het religieuze leven normaal doorging en mensen gauw tevreden zijn met weinig. Het leek dus dat het niet zo slecht was. Maar islam is een “deen” en niet zomaar een godsdienst. Het sociaal maatschappelijk leven en de correcte organisatie daarvan is onderdeel van het islamitisch leven!

Tot slot.

Moge Allah (subhanahu wa ta’ala) ons beschermen en terugleiden tot de tawhied in islam!

Moge Allah (subhanahu wa ta’ala) een einde maken aan de genocide in Gaza. En moge vrede en gerechtigheid zegevieren, amien -yaa rabb!

Moge Allah (subhanahu wa ta’ala) onze zieken zegenen met een volledige genezing en onze overleden dierbaren met de hoogste staat in het paradijs, amien!

Moge Allah (subhanahu wa ta’ala) verlichting geven aan onze broeders en zusters in het Midden-Oosten, het verre Oosten en overal ter wereld!