De nadruk op het gebed in djama’at:
Alle lof zij Allah (subhanahu wa ta’ala) de almachtige, de transcendente alwetende; alle lof zij Allah die de duisternis der nachten niet verbergt; alle lof zij Allah die de ‘eerste’ bergen van bestraffing heeft gezonden; dus glorie zij hem; [van] een grote god die zonden vergeeft en zich niet druk maakt daarover.
Ik getuig dat er geen god is behalve Allah, Hij is enig, zonder deelgenoten, zonder gelijke, en zonder gelijkenis, zonder een zoon, en er is geen voorbeeld van hem. Hiermee leven wij en hiermee sterven wij. En hiermee ontmoeten wij Allah (subhanahu wa ta’ala) en hiermee bereiken wij onze doelen.
Ik getuig dat onze meester, onze grote leider, onze rolmodel en onze oogappel: Mohammed ibn Abdullah (salallahu alayhi wa salam) zijn trouwe dienaar is alsook zijn ware boodschapper, en ook zijn gekozene van zijn schepping, alsook zijn vriend; wie gehoorzaam is aan de boodschapper van Allah, is reeds gehoorzaam aan Allah; en wie ongehoorzaam is aan allebei, doet niemand kwaad dan zichzelve en kan Allah niet eens in het geringste kwaad doen!
Allah zond hem voor alle mensen, als brenger van een blijde boodschap en als een waarschuwer alvoor het laatste uur; en als een oproeper tot Allah met Zijn toestemming en als een heldere lamp. Dus bezorgde hij de boodschap, voerde het hem trouw uit en adviseerde hij de mensen. Dus verwijderde Allah (subhanahu wa ta’ala) met hem de duistere wolken [van ongeloof/bijgeloof/afgoderij] en hij beijverde zich voor de zaak van Allah (subhanahu wa ta’ala). Zoals het hoort, totdat de zekerheid [dood] tot hem kwam.
Moge Allah’s zegeningen en vrede met hem zijn, met zijn vrome en pure nakomelingen, zijn schitterende metgezellen en allen die hen volgen, in al het goede tot de laatste dag!
Ammaa ba’d:
O dienaren van Allah! Vrees Allah de allerhoogste! Ik adviseer jullie en mezelf om godvrezend te zijn jegens Allah de almachtige. En haast u tot de vergeving van uw heer en een paradijs dat zo groot is als de hemelen en de aarde, voorbereid voor de vromen. En vreest het vuur dat voorbereid is voor de ongelovigen. En gehoorzaam Allah en zijn boodschapper zodat jullie kunnen slagen, want voorwaar! Allah heeft bepaalde zaken geboden, doe ze dan, en hij heeft bepaalde zaken verboden, laat ze dan.
En Allah, de allerhoogste, heeft gesproken in zijn heilige woord, de glorieuze Quran.
Ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen de vervloekte satan; in naam van Allah de meest barmhartige, de meest genadevolle:
Allah (subhanahu wa ta’ala) zegt in surah al-Baqarah vers 238:
[238] Waakt over de gebeden/de salawaat, en over de middelste salaat. En staat voor Allah in nederigheid.
Geachte broeders en zusters!
Voorwaar! Het gebed-/salaat is de steunpilaar van onze “deen” (godsdienst) en haar kracht, er is geen “deen” voor degene die niet bidt; er is geen aandeel in de islam voor degene die het gebed verwerpt. Het gebed verrichten is geloof (iman) en het verlaten ervan is ongeloof (kufr). Degene die het onderhoudt, heeft een licht in zijn hart, een licht in zijn gezicht, een licht in zijn graf en een licht in zijn menigte (op de dag der opstanding). En het zal voor hem een redding zijn op de dag der opstanding en hij zal opstaan samen met degenen die gezegend zijn door Allah (subhanahu wa ta’ala), van de profeten (nabiyyien), de waarachtigen (siddieqien), de martelaren (shuhadaa) en de rechtschapenen (vrome mensen/saliheen). En wie het (gebed) niet onderhoudt, zal geen licht hebben en geen redding op de dag der opstanding, en hij zal opstaan samen met fir’aun, haman, qarun en hun soort.
O moslims! Hoe kan je het gebed verwaarlozen, terwijl dat de verbinding is tussen jullie en jullie heer; en als er geen verbinding is tussen jullie en jullie heer? Waar is dan de aanbidding? En waar is de liefde voor Allah (subhanahu wa ta’ala) en de onderwerping aan Hem?
Zij hebben gefaald en verlies geleden, die de oproeper van de wereld met haar versieringen hebben gehoord en daarop reageerden en zich er naartoe haastten; terwijl wanneer de oproeper van Allah (subhanahu wa ta’ala) oproept en zegt: “komt tot het gebed, komt tot de succes” dan worden ze zwaarlijvig ervoor en gaan er vandoor.
O moslims! O jullie die in Muhammad geloven (salallahu alayhi wa salam) en in wat aan hem was geopenbaard van zijn heer; van wat Allah (subhanahu wa ta’ala) jullie in jullie gebeden heeft verplicht: is om ze te verrichten in de moskeeën in het groepsgebed (djama’ah gebed) met de moslim gemeenschap.
Allah (subhanahu wa ta’ala) zegt in surah al-Baqarah vers 43:
[43] En verricht het gebed, en betaal de zakaat en buig met de buigenden.
Dit is de weg van de profeet en zijn metgezellen. Abdullah bin Massoud (radi allahu anhu), de metgezel van de boodschapper van Allah, zei:
“wie het verheugt om Allah morgen (yaumal-qiyamah) te ontmoeten als een moslim, laat hem dan deze gebeden onderhouden wanneer er daarvoor wordt opgeroepen; want dit is de weg van jullie profeet, vrede zij met hem, de sunnah (traditie) van de leiding, en de gebeden zijn van de sunnah (traditie) van de leiding. Als jullie in jullie huizen zouden bidden zoals sommige mensen in hun huizen bidden, dan zouden jullie de sunnah (traditie) van jullie profeet verworpen hebben en zijn afgedwaald; en er is niemand die zich reinigt en het goed doet en dan gaat naar de moskee, dan dat Allah voor hem voor elke stap zegeningen voor hem noteert, en Allah verheft hem een graad voor elke stap en schrijft af een slechte daad voor elke stap, en niemand blijft achter (thuis) behalve een bekende hypocriet, en soms komt iemand laat en voegt zich tussen twee mensen om nog in de “saff” (rij) te kunnen passen.”
De opinie, gezegde van shaykh al-Islam ibn Taimiyyah (radi allahu anhu:
“o moslims! Bidden met de djama’ah in de moskeeën is een van de plichten van je gebeden, en van het instellen en onderhouden ervan; degene die met de djama’ah bidt, onderhoudt wat Allah hem heeft opgelegd, en degene die wegblijft van de djama’ah, zonder wettig excuus, is ongehoorzaam aan zijn heer. En hij neemt risico’s met zijn gebeden, want onder de moslim-geleerden zijn er die zeggen over degene die de salaat met de djama’ah opgeeft zonder een redelijk excuus, dat zijn salaat ongeldig is.“
En imam Ahmad (radi allahu anhu) zei in een overlevering van hem):
“de aanbidder met de djama’ah is de echte slimme, die het voordeel heeft; bidden met de djama’ah is 27 graden beter dan het persoonlijk gebed, en degene die zonder excuus wegblijft bij de djama’ah is lui, achteloos, misdeeld en is vergelijkbaar met de huichelaars omtrent wat Allah (subhanahu wa ta’ala) zegt surah an-Nisa vers 142:
[142] en als ze opstaan om te bidden, staan ze lui op.”
Onze profeet (salallahu alayhi wa salam) zei:
“het zwaarste gebed voor de hypocrieten is het isha-gebed en het fajr-gebed, en als ze wisten wat er in hen was, zouden ze het bijwonen. Ik zweer bij Hem in wiens hand is het leven van Muhammad, als een van hen iets van materiele waarde zou vinden, dan zou die de isha-salaat bijwonen.”
(ref., al-Nisaa’ie (843); Abu Dawud (554); Masnad imam Ahmad (5/140); al-Daarami (1269)).
De profeet (salallahu alayhi wa salam) zwoer dat een van deze hypocrieten, die wegblijven van de djama’ah, als hij een kleinigheid van wereldse voordeel zou vinden, het gebed zou bijwonen, en dat veel van de wegblijvers van de djama’ah, als hij bijvoorbeeld bij zonsopgang een wereldse voordeel zou vinden, dan zou je hem enthousiast vinden en hij zou op tijd aanwezig zijn.
Het gebed met de djama’ah, is activiteit en rustgevend, en het niet doen, is vaak luiheid; en haasten met het gebed is vaak zonder geruststelling, die de aanbidder uitvoert net als het pikken van de kraai, en misschien vertraagt hij zelfs het gebed voorbij zijn tijd.
Het gemeenschapsgebed bevordert de liefde en genegenheid, en het verlicht de moskeeën met de zikr van Allah (subhanahu wa ta’ala); en daarmee komt tot uiting het symbool van de islam. In het gemeenschappelijk gebed is er onderwijs voor de onwetenden, en een herinnering voor de achtelozen en nog vele voordelen. Wat denk je, als het groepsgebed niet wettig gemaakt was, en Allah verbiedt dat het zo zou zijn, wat zou dan het geval zijn met de conditie van de moslims?
De ummah is verdeeld, de moskeeën zijn gesloten en de ummah heeft geen collectieve uiting meer in hun “deen” (godsdienst). En daarom was het van Allah’s wijsheid en barmhartigheid om het verplicht te maken voor de moslims. Wees dus dankbaar aan Allah, o moslims, voor deze zegen; en verricht deze verplichting, en vraag je heer om je niet absent te vinden waar hij je geboden had om te zijn, en pas op voor zijn bestraffing en zijn wraak om je aanwezig te vinden waar hij je verboden had te zijn.
Moge Allah ons helpen hem te gedenken en hem te danken, en hem te aanbidden; en moge hij ons verzamelen in deze wereld om hem te gehoorzamen, en in de volgende wereld in het huis van zijn waardigheid, en moge hij ons leiden naar zijn rechte pad en behouden; en moge hij onze gebeden accepteren!
Moge Allah onze broeders en zusters in Gaza, in Rafah en overal ter wereld die in marteling en ellende verkeren, compenseren met algehele vergiffenis en shahadah. Alsook iedere gelovige die geduldig heeft volgehouden in deze wereld omwille van Allah (subhanahu wa ta’ala).
Ameen – yaa rabbal-aalemien!